Eleverne kan lytte aktivt til andres holdninger, samtidig med at de kan stå ved deres egne.
Eleverne kan reflektere over egne holdninger.
15-30 årige
30-40 minutter
Gulvplads
Forbered tre emner som er relevante for målgruppen at snakke om – gerne emner, som klassen har forskellige holdninger til. Det kan formuleres som et dilemma, spørgsmål eller udsagn.
Trin 1
Præsenter øvelsen og gennemgå arbejdsarket med eleverne.
Præsenter samtaleemnerne for klassen- evt. skriv dem på tavlen.
Trin 2
Del eleverne op i grupper af tre, og del et arbejdsark ud til hver gruppe. Bed dem om at stille sig et sted, hvor de kan stå uforstyrret for andre grupper.
Trin 3
Øvelsen fortsætter indtil alle i gruppen har været vært.
Opsamling
Lav en fælles opsamling, hvor eleverne kan dele deres refleksioner over øvelsen og deres samtaler, samt hvordan det har været at være i den rolle, de fik tildelt.
Brobygning handler om at skabe forståelse og forbindelse mellem mennesker med modsatte holdninger. Uenighed er en forudsætning for brobygning og en mulighed for indsigt, selvom det kan være udfordrende. At være brobygger kræver åbenhed overfor andres holdninger og levemåder uden at opgive sine egne. Midt på broen kan man få øje på nuancer og dilemmaer i en ikke sort-hvid verden.
Dialogkaffe er en dialog mellem mennesker med uenigheder. Fokus er ikke at vinde en debat, men at udforske synspunkter uden fastlåste positioner. Det kræver at lytte uden at dømme, men stadig udtrykke sin uenighed. Målet er ikke enighed, men forståelse og kontakt – uden krav om, at den anden skal ændre holdning.
Grøn Dialogkaffe er et Brobygger-arrangement hvor uenige aktører mødes til en panelsamtale om forskellige klima- og naturdilemmaer med Özlem Cekic som moderator. Målet er ikke at aktørerne skal blive enig, men at de skal have en respektfuld dialog på trods af deres uenigheder. Arrangementerne indeholder også ekspertoplæg og musikalske indslag, samt øvelser for publikummet.
Hvordan taler vi sammen, når vi er dybt uenige om grønne spørgsmål? Og hvordan bliver vi bedre til at forstå hinanden – uden at gå på kompromis med det, vi selv mener? Vi har udviklet konkrete øvelser og opgaver, der træner dialog, refleksion og tolerance med udgangspunkt i aktuelle klima- og naturdilemmaer.
Klik ind på de enkelte øvelser og opgaver for at læse mere om læringsmål, indhold og hvordan du selv kan bruge dem.