Eleverne opnår praktisk erfaring med at være i dialog.
Eleverne kan skelne mellem dialog og diskussion.
Eleverne kan lytte aktivt til andre.
Eleverne opnår praktisk erfaring med at være i dialog.
Eleverne kan skelne mellem dialog og diskussion.
Eleverne kan lytte aktivt til andre.
15-30 årige
20-30 minutter
Der skal være plads til at eleverne kan være spredt ud.
Hvert par skal have en genstand, der kan bruges som talestav.
Udarbejd spørgsmål eller dilemmaer som er relevante for målgruppen
Trin 1
Vælg et emne, der engagerer deltagerne. Emnet kan formuleres som et spørgsmål, og det er en fordel, hvis der er uenighed om emnet blandt eleverne. F.eks. ”Hvem har ansvaret for den grønne omstilling?” eller ”skal der bruges flest hektarer på skov eller landbrug i Danmark?”
Trin 2
Del eleverne op i par og bed dem finde et sted at stå/sidde i lokalet med afstand til de andre par.
Trin 3
Person A starter med kort at forklare sin holdning til spørgsmålet, mens hun holder talestaven.
Trin 4
Person B tager nu fat om talestaven og gengiver det, der er blevet sagt, mens A stadig holder fast. B kan indlede sin sætning ved fx at sige: ”Det, du siger, er…” (og derefter gengive det sagte).
B må ikke sige, hvad han selv mener, før A bekræfter, at det er korrekt gengivet. Først når A har sagt ja til, at B har gengivet korrekt, slipper hun talestaven.
Trin 5
Nu er det B’s tur til at fremsige sin holdning til emnet.
Trin 6
Herefter tager A fat i talestaven og gengiver det, B har sagt, mens begge holder fast.
Trin 7
Dialogen fortsætter sådan, og de skiftes hele tiden til at holde og slippe talestaven efter samme princip som ovenfor beskrevet.
Øvelsen stoppes efter behov.
Opsamling
Lav en opsamling i klassen ud fra følgende spørgsmål?
a. Hvordan var det at lave øvelsen?
b. Hørte I nogle argumenter, der overraskede jer eller som du ikke kendte?
c. Hvordan var det at lytte?
d. Var samtalerne dialog eller diskussion?
Brobygning handler om at skabe forståelse og forbindelse mellem mennesker med modsatte holdninger. Uenighed er en forudsætning for brobygning og en mulighed for indsigt, selvom det kan være udfordrende. At være brobygger kræver åbenhed overfor andres holdninger og levemåder uden at opgive sine egne. Midt på broen kan man få øje på nuancer og dilemmaer i en ikke sort-hvid verden.
Dialogkaffe er en dialog mellem mennesker med uenigheder. Fokus er ikke at vinde en debat, men at udforske synspunkter uden fastlåste positioner. Det kræver at lytte uden at dømme, men stadig udtrykke sin uenighed. Målet er ikke enighed, men forståelse og kontakt – uden krav om, at den anden skal ændre holdning.
Grøn Dialogkaffe er et Brobygger-arrangement hvor uenige aktører mødes til en panelsamtale om forskellige klima- og naturdilemmaer med Özlem Cekic som moderator. Målet er ikke at aktørerne skal blive enig, men at de skal have en respektfuld dialog på trods af deres uenigheder. Arrangementerne indeholder også ekspertoplæg og musikalske indslag, samt øvelser for publikummet.
Hvordan taler vi sammen, når vi er dybt uenige om grønne spørgsmål? Og hvordan bliver vi bedre til at forstå hinanden – uden at gå på kompromis med det, vi selv mener? Vi har udviklet konkrete øvelser og opgaver, der træner dialog, refleksion og tolerance med udgangspunkt i aktuelle klima- og naturdilemmaer.
Klik ind på de enkelte øvelser og opgaver for at læse mere om læringsmål, indhold og hvordan du selv kan bruge dem.