Eleverne skal kunne se en problemstilling fra flere vinkler.
Eleverne skal kunne stille sig nysgerrige overfor andres holdninger.
Eleverne skal kunne skille holdning fra person.
15-30 årige
45-60 minutter
Gulvplads
Udarbejd spørgsmål, som er relevante for målgruppen.
Trin 1
læs et dilemma og de fire holdninger/svarmuligheder op og bed eleverne dele sig tilfældigt op i lige store grupper. Giv hver gruppe en holdning de skal påtage sig (Gruppen skal nødvendigvis ikke være enig i holdningen).
Trin 2
Deltagerne skal nu med hinanden i grupperne snakke om hvilke bevæggrunde der kan være til deres tildelte holdning.
Trin 3
Herefter skiftes grupperne til at argumentere for den tildelte holdning, mens de andre grupper lytter.
Trin 4
Når alle grupper har sagt noget, skiftes de til at spørge ind til de andre gruppers holdninger.
Trin 5
Nu skal hver deltager stille sig over i den gruppe, som passer til deres egentlige holdning til spørgsmålet.
Trin 6
Trin 2, 3 og 4 gentages med de nye grupper.
Opsamling
Lav en fælles opsamling ud fra følgende spørgsmål:’
a. Hvordan var det at lave øvelsen?
b. Hvordan var det at skulle “gå i en andens sko” og argumentere for en anden holdning end ens egen?
c. Er der noget I blev overraskede over?
d. Har de fire holdninger noget til fælles?
e. Var der nogen, som skiftede holdning undervejs?
Brobygning handler om at skabe forståelse og forbindelse mellem mennesker med modsatte holdninger. Uenighed er en forudsætning for brobygning og en mulighed for indsigt, selvom det kan være udfordrende. At være brobygger kræver åbenhed overfor andres holdninger og levemåder uden at opgive sine egne. Midt på broen kan man få øje på nuancer og dilemmaer i en ikke sort-hvid verden.
Dialogkaffe er en dialog mellem mennesker med uenigheder. Fokus er ikke at vinde en debat, men at udforske synspunkter uden fastlåste positioner. Det kræver at lytte uden at dømme, men stadig udtrykke sin uenighed. Målet er ikke enighed, men forståelse og kontakt – uden krav om, at den anden skal ændre holdning.
Grøn Dialogkaffe er et Brobygger-arrangement hvor uenige aktører mødes til en panelsamtale om forskellige klima- og naturdilemmaer med Özlem Cekic som moderator. Målet er ikke at aktørerne skal blive enig, men at de skal have en respektfuld dialog på trods af deres uenigheder. Arrangementerne indeholder også ekspertoplæg og musikalske indslag, samt øvelser for publikummet.
Hvordan taler vi sammen, når vi er dybt uenige om grønne spørgsmål? Og hvordan bliver vi bedre til at forstå hinanden – uden at gå på kompromis med det, vi selv mener? Vi har udviklet konkrete øvelser og opgaver, der træner dialog, refleksion og tolerance med udgangspunkt i aktuelle klima- og naturdilemmaer.
Klik ind på de enkelte øvelser og opgaver for at læse mere om læringsmål, indhold og hvordan du selv kan bruge dem.