Eleverne kan have konstruktive samtaler om klima, miljø og dialog.
Eleverne kan lytte aktivt til hinanden.
Eleverne kan have konstruktive samtaler om klima, miljø og dialog.
Eleverne kan lytte aktivt til hinanden.
15-30 årige
30-45 minutter
Et sæt kort pr gruppe (skal klippes ud og evt. lamineres)
Print arbejdsarket ud med kortene på. Printeren skal indstilles til at printe på begge side af ét ark – på den måde kommer der bagside og forside på dine samtalekort. Herefter klipper du kortene ud.
Trin 1
Del eleverne op i grupper af 3-4 og giv hver gruppe et sæt kort.
Trin 2
Den første elev i gruppen trækker et spørgsmål og læser det højt. Eleven, der trak kortet svarer først og begrunder sin holdning.
Man må gerne tænke højt og reflektere over spørgsmålet. De andre elever må gerne stille spørgsmål, udfordre eller hjælpe med argumenter.
Trin 3
Kortet går derefter rundt, så alle får mulighed for at give deres svar og begrunde deres holdning.
Trin 4
Når alle har svaret, trækker den næste elev et nyt spørgsmål, og processen gentages.
Opsamling
Lav en opsamling i klassen ud fra følgende spørgsmål?
a. Hvordan var det at lave øvelsen?
b. Hørte I nogle argumenter, der overraskede jer eller som du ikke kendte?
c. Hvordan var det at lytte?
d. Var samtalerne dialog eller diskussion?
Brobygning handler om at skabe forståelse og forbindelse mellem mennesker med modsatte holdninger. Uenighed er en forudsætning for brobygning og en mulighed for indsigt, selvom det kan være udfordrende. At være brobygger kræver åbenhed overfor andres holdninger og levemåder uden at opgive sine egne. Midt på broen kan man få øje på nuancer og dilemmaer i en ikke sort-hvid verden.
Dialogkaffe er en dialog mellem mennesker med uenigheder. Fokus er ikke at vinde en debat, men at udforske synspunkter uden fastlåste positioner. Det kræver at lytte uden at dømme, men stadig udtrykke sin uenighed. Målet er ikke enighed, men forståelse og kontakt – uden krav om, at den anden skal ændre holdning.
Grøn Dialogkaffe er et Brobygger-arrangement hvor uenige aktører mødes til en panelsamtale om forskellige klima- og naturdilemmaer med Özlem Cekic som moderator. Målet er ikke at aktørerne skal blive enig, men at de skal have en respektfuld dialog på trods af deres uenigheder. Arrangementerne indeholder også ekspertoplæg og musikalske indslag, samt øvelser for publikummet.
Hvordan taler vi sammen, når vi er dybt uenige om grønne spørgsmål? Og hvordan bliver vi bedre til at forstå hinanden – uden at gå på kompromis med det, vi selv mener? Vi har udviklet konkrete øvelser og opgaver, der træner dialog, refleksion og tolerance med udgangspunkt i aktuelle klima- og naturdilemmaer.
Klik ind på de enkelte øvelser og opgaver for at læse mere om læringsmål, indhold og hvordan du selv kan bruge dem.