Eleverne kan skelne imellem konstruktiv dialog og konflikt.
Kan analysere en autentisk samtale mellem uenige aktører.
Kan reflektere over betydningen af aktiv lytning, anerkendelse og respekt i en samtale.
Eleverne kan skelne imellem konstruktiv dialog og konflikt.
Kan analysere en autentisk samtale mellem uenige aktører.
Kan reflektere over betydningen af aktiv lytning, anerkendelse og respekt i en samtale.
15-30 årige
45-60 minutter
Computer eller telefon til at høre podcast
Papir og blyant til at tage noter
Ingen
Trin 1
Præsenter øvelsen og podcasten for eleverne.
arbejdsarket tager udgangspunkt i afsnittene “Civil ulydighed i klimaets navn” og “Sultestrejke og Grøn Trepart”.
Trin 2
Del eleverne op i grupper af 3-4 personer, og udlevér et arbejdsark til hver gruppe. Bed dem vælge ét af de to afsnit, som de vil analysere.
Trin 3
Giv dem én time til at arbejde med opgaven.
Opsamling
Lav en opsamling i plenum ud fra følgende spørgsmål:
a. Hvad kunne deltagerne have gjort anderledes for at fremme dialog fremfor konflikt?
b. Hvad gør Özlem for at sikre en konstruktiv samtale mellem deltagerne?
c. Synes I, at deltagerne formår at sætte sig i den andens stol?
Brobygning handler om at skabe forståelse og forbindelse mellem mennesker med modsatte holdninger. Uenighed er en forudsætning for brobygning og en mulighed for indsigt, selvom det kan være udfordrende. At være brobygger kræver åbenhed overfor andres holdninger og levemåder uden at opgive sine egne. Midt på broen kan man få øje på nuancer og dilemmaer i en ikke sort-hvid verden.
Dialogkaffe er en dialog mellem mennesker med uenigheder. Fokus er ikke at vinde en debat, men at udforske synspunkter uden fastlåste positioner. Det kræver at lytte uden at dømme, men stadig udtrykke sin uenighed. Målet er ikke enighed, men forståelse og kontakt – uden krav om, at den anden skal ændre holdning.
Grøn Dialogkaffe er et Brobygger-arrangement hvor uenige aktører mødes til en panelsamtale om forskellige klima- og naturdilemmaer med Özlem Cekic som moderator. Målet er ikke at aktørerne skal blive enig, men at de skal have en respektfuld dialog på trods af deres uenigheder. Arrangementerne indeholder også ekspertoplæg og musikalske indslag, samt øvelser for publikummet.
Hvordan taler vi sammen, når vi er dybt uenige om grønne spørgsmål? Og hvordan bliver vi bedre til at forstå hinanden – uden at gå på kompromis med det, vi selv mener? Vi har udviklet konkrete øvelser og opgaver, der træner dialog, refleksion og tolerance med udgangspunkt i aktuelle klima- og naturdilemmaer.
Klik ind på de enkelte øvelser og opgaver for at læse mere om læringsmål, indhold og hvordan du selv kan bruge dem.